Is crowdfunding voor lokale initiatieven mogelijk?

Het is half zeven in de ochtend, ik zit in het ochtendzonnetje op het terras van het guesthouse stukken te lezen en dit stukje te schrijven. Het lijkt vroeg, maar pal voor mijn raam zijn bulldozers bezig de straat open te breken en dat maakt herrie. Die mensen beginnen dus wel heel vroeg, maar het lijkt me inderdaad prettiger in de koele vroegte dat zware werk te doen dan midden op de hete dag.

Gisteravond, na onze eerste gesprekken met allerlei mensen van verschillende organisaties, kwamen Egbert en ik aan de praat over kleine lokale initiatieven van jongeren die iets willen doen in hun eigen dorp. Zelf wonen ze inmiddels in de stad, hebben gestudeerd aan de universiteit en hebben een baan. Hoe halen ze geld op voor hun wens voor betere waterleiding, toiletten of wat dan ook in het dorp waar hun ouders wonen?

De klassieke manier is om financieringsorganisaties te zoeken in Europa. Dat kan natuurlijk. Maar zou het niet met crowdfunding kunnen? Een website waar je je idee opzet en waar bedrijven en particulieren geld aan kunnen doneren? Die websites bestaan, en ik vraag me af wat de drempel is voor initiatieven van hier om daar gebruik van te maken.

Een probleem is natuurlijk de vraag of het idee wel serieus is, doordacht, levensvatbaar. Financieringsorganisaties selecteren de lokale projecten zorgvuldig en stellen strenge eisen aan planning, boekhouding en verslaglegging. Maar hoe beoordeel je dat op een site waar iedereen zijn ding kan opzetten?

In elk geval, ik vind het interessant genoeg om verder uit te werken.

One thought on “Is crowdfunding voor lokale initiatieven mogelijk?”

Geef een reactie

